-
Een opmerkelijk
familiebedrijf
De afgelopen decennia is de bloemensector vooral bezig geweest met het efficiënter en effectiever maken van teelt- en logistieke processen. Om verder waarde te creëren op dit vlak geeft met name nieuwe technologie nog diverse mogelijkheden. Voor de toekomst zal de waarde creatie echter meer gaan komen uit duurzaamheid, transparantie, merken en marketing. Met name het laatste punt acht Hofland Freesia cruciaal voor succes. De (latente) functionele en emotionele behoeftes van consumenten, retailers, detaillisten en andere ketenpartners moeten (meer) centraal staan bij het ‘denken en doen’. Producten, diensten en concepten moeten op deze behoeften scherp aansluiten. Met maatwerk voor de formule of het distributiekanaal.
De consument heeft een sterke emotionele binding met bloemen. Ook met de freesia. Daarbij zijn de conventies al geruime tijd hetzelfde: een mooie, sterke en geurende bloem. Met veel kleuren en toepassingsmogelijkheden. Maar echt vernieuwing is er nog niet, terwijl de consument dit wel graag wel. Hofland Freesia heeft uitgesproken ideeën over hoe je de consument kunt verrassen, zonder daarbij te verwarren.
Vers in zijn algemeenheid groeit. Met name bij de retailer. Ook bloemen zie je steeds vaker in niet traditionele kanalen en in niet traditionele vormen. De freesia is voor deze nieuwe nieuwe markten uitstekend geschikt, vanwege het feit dat het een sierlijke en sterke bloem is. Met een goede marge. Maar om in deze beweging mee te kunnen moet je meer in concepten acteren, dan in producten. Hofland Freesia inspireert graag.
Hofland Freesia is een commerciële onderneming, maar is van mening dat waarde creatie verder gaat dan alleen volume en marge doelstellingen en het goed bedienen van verschillende markten. Goede zorg voor ‘people en planet’ zijn ook belangrijk. Door verder te kijken en meer te doen dan het primaire proces, streeft Hofland Freesia ook naar het scheppen en borgen van meer duurzaamheid in de gehele keten. Want naast een mooie wereld wil Hofland Freesia ook graag een betere wereld.